Logo
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Nespavost miminek

Nespavost miminek

Nespavost miminek

Mezi nejčastější svízel čerstvých rodičů patří nespavost miminek (mluvíme o dětech do 6 měsíců). Rodiče uvádějí problémy se spánkem jako nejhorší z prvních měsíců. Nejčastěji narážíme tyto problémy dětského spánku:

  • Děti mají problém večer usnout,
  • děti se budí příliš brzy a nechtějí dál spát,
  • děti nespí v průběhu dne,
  • děti se opakovaně budí v noci a nemohou usnout.

Každý bod je pro pečovatele dlouhodobě velmi vyčerpávající. The New York Times dokonce uvádí, že 10% dětí jsou takzvaní zabijáci rodičů a tím, že nespí podle „dospělých představ“, způsobují svým pečovatelům řadu fyzických, ale bohužel i psychických neduhů. Otázkou je – co s tím?

Děti mají problém večer usnout

Ideální představou rodičů je, že dítě každý den v určitou hodinu odloží a tím jejich „pečovatelská práce“ pro den končí. Jenomže s potomstvem to bohužel tak jednoduché není – poměrně trefně to vystihuje věta z filmu *Eat pray love* *– „Having a baby is like having a tattoo on your face.“*Budování návyku spánku v konkrétní hodinu funguje až u starších dětí. U dětí do 6 měsíců je důležité synchronizovat jejich rytmus s 24 hodinovým cyklem. V praxi to znamená držet rozumný rytmus v průběhu dne, který je pro dítě předvídatelný. Především u novorozeňat, která doposud nemají synchronizované vnitřní hodiny a spí v intervalech od 30 minut do 4 hodin (podle krmení) je změna režimu, kdy mají přes den bdít a v noci spát poměrně velká revoluce.

Zajímá-li vás problematika spánku novorozeňat, doporučuji prostudovat tento článek. Pojednává o tom, jak dítě nejlépe přizpůsobit změně režimu a co udělat proto, aby noc bez problému prospalo.

Jaké jsou časté problémy, které komplikují večerní usínání u dětí do 6 měsíců?

  • Dítě je před usnutím přestimulované,
  • dítě má hlad,
  • dítě něco ruší (bolest, zvuky, něco v postýlce),
  • dítě chce spát s vámi.

V rychlosti se zastavíme nad každým bodem. Stimulovat dítě před spaním se nevyplácí. To si většinou rodiče rychle ověří na vlastí kůži. Pro dítě, které přes den jenom leží je kontakt s rodičem vrchol dne – logicky je po hře nebo mazlení rozrušené a to poslední, co mu přijde na mysl, je spánek. Proto se pro děti doporučuje na spánek klidné prostředí, kde není moc stimulů – seznamte se strategií unudit dítě ke spánku.

Co se krmení dětí týče, mělo by mít pevný režim, ale berte na vědomí, že potřeby dítěte se mohou skrze dny různit. Vykonáváte-li společně poprvé nějakou aktivitu – lezení, zajímavé hry, procházky – může dítěti vyhladovět víc, než obvykle.

S tím také souvisí bolesti, které mohou dítě ve spánku rušit. První krůčky a úrazy mohou dítěti působit bolesti, které nevidíme a o kterých nemáme ani tušení. Podobně je to s růstem prvních zoubků – dokud nejsou vidět, není o nich vědět. Počítejte s tím, že dítě bude občas plakat „bezdůvodně“ právě proto, že ho něco bolí, příp. tlačí. Stejně můžou rušit i hračky v postýlce, polštářky navíc nebo věci, které jednoduše do postele nepatří.

Dalším zlodějem spánku může být jednoduchá skutečnost, že dítě chce být s vámi. K tomu se vrátíme později.

Děti se budí příliš brzy a nechtějí dál spát

S tím, že se dítě budí brzy a nechce se mu dál spát, se zpravidla moc nenadělá. Participovat na tom může hned několik faktorů, jako je hlad, touha po kontaktu, rušivý zvuk anebo jednoduše dostatek odpočinku. Probuzení je výsledkem denních aktivit, které dítě dělá a také je otázkou temperamentu.

Děti nespí v průběhu dne

Děti, které spí přes den, jsou většinou pro rodiče radost. Během několika hodin stíhají rodiče (zpravidla maminky) uvařit, uklidit a také si trochu odpočinout. Některé děti ale odpolední spánek nevydrží a to někdy ani déle než 20 minut. Proč tomu tak je? Rodiče většinou hledají důvody v sobě, ale to většinou není správná cesta. Otázka potřeby spánku je z velké části otázkou temperamentu, takže je nutno počítat s tím, že některé děti budou přirozeně spát méně, jiné více – a to stejné platí i o odpoledním spánku.

Opakované buzení v noci

Velice nepříjemné je buzení v noci s problémem opakovaně usnout. Dítě může být vzhůru i několik hodin a v důsledku toho nemálo zpestřuje noční život svých rodičů. Rodiče dětí, které v noci nespí, mohou trpět úzkostmi, což se zpětně promítá do péče o dítě. Rodiče se děti většinou snaží ukonejšit – to ovšem může mít na děti opačný efekt. Děti z povahy touží po sociálním kontaktu, a pokud naše noční konejšení bude mít vesměs sociální charakter, dítě si upevní a posílí, že na jeho noční pláč reagujeme péčí, která se mu líbí.

POZOR! Není řešením dítě přehlížet. Strategie „nechat dítě vyřvat“ sice někteří lidé doporučují, ale je důležité znát správnou míru. Někteří pediatři a dětští psychologové vidí v ignorování dítěte potencionální hrozbu pro správný emoční vývoj – především co se mladších dětí týče. Hlouběji o problematice se můžete dočíst v tomto článku.

Návyk a strava u starších dětí

U starších dětí je velice důležité vybudovat návyk. Pohádky, povídání před spaním anebo společné usínání mají v tomto směru nezastupitelnou fuknci a to především co se sociální kontaktu týče. Odborníci a pediatři se stále častěji přiklánějí k názoru, že rodiče by měly se svými dětmi usínat. Současné přístupy tvrdí, že když dítě žádá rodiče, aby s ním usínal, projevuje tak přirozenou potřebu, která je geneticky zakódovaná. Dítě, které usíná samo a ve tmě, je snadným cílem pro predátora. Logicky se nechce stát terčem příšer a bubáků, a proto je pro něj odchod rodiče reálně ohrožujícím a děsivým. Obava o vlastní život a o vlastní tělo se objevuje nejčastěji po pátém roce věku, kdy si děti více uvědomují bolest a vybarvují si jasnější koncept, co to vlastně znamená, když někdo zemře. Přístup spaní s dítětem spadá do konceptu přirozené péče o dítě. Přirozené péči se věnují například webové stránky naturalchild.org.

Strava společně s denní fyzickou aktivitou je jedním z hlavních determinantů, které budou určovat kvalitu spánku vašeho dítěte v noci. Co se jídla a pohybu týče, u dětí bychom měli od raného věku budovat silné vědomí, že je strava a pohyb ovlivňují a také že to je pozitivním způsobem. Pracovat se v tomto směru dá primárně se staršími dětmi, ale čím dříve začneme, tím lépe.

Potraviny, které „nikdy nespí“

Zdravé stravování je v současné době důležitý trend, který se neopomíjí ani v dětském věku. Podle odborníků má to, co konzumujeme, prokazatelně vliv na naši schopnost koncentrace, myšlení, nálady, na tělesnou konstituci a především celkovou energii, potažmo biorytmy. V mladém věku a dospělosti se většina lidí stravuje podle zvyků, které si osvojilo v dětství (samozřejmě existují výjimky, ale mluvíme o většině). Budování návyku je z hlediska stravování klíčové.

Na spánek nemá vliv jenom poslední jídlo dne, jak se s oblibou rodiče domnívají. Bezprostřední vliv na spánek má primárně příjem sacharidů v průběhu celého dne, který ovlivňuje celkovou energii a aktivitu. Vyvážený příjem tuků a bílkovin je samozřejmě také důležitý, ale děti mají většinou tendenci „hřešit“ právě v oblasti rychlých cukrů (sladkosti) na úkor pomalých sacharidů a vláknitých potravin (jako celozrnné výrobky a zelenina). Dalším problémem jsou samozřejmě „éčka“, umělé konzervační a dochucovací látky, které jsou do potravin přidávány, a které mají za následek celé spektrum obtíží – počínaje poruchami soustředění a chování, konče problémy s učením a celkovou fyzickou kondicí. Vtipný přehled nejrozšířenějších éček, které děti běžně konzumují v cukrovinkách, zpracovalo Peklo na talíři.

Rychlé cukry (čokolády, tyčinky, bonbóny, tatranky, ale i ovoce) jsou pro děti ve vývinu důležitější než pro dospělé (především kvůli vývoji mozku a růstu organismu). Je ale potřeba dobře hlídat, co dětem povolíme, především ve večerních hodinách. Nejste-li si jisti, jaký mají vlastně rychlé cukry vliv na vaše dítě, udělejte si malý experiment – od rána servírujte dítku jenom zdravé věci, a odpoledne mu dejte čokoládu. Po 30 minutách se zaručeně budete divit.

Před spaním se mimo vyváženou večeři doporučuje dětem zařadit potraviny, které obsahují tryptofan. Jedná se o aminokyselinu, mezi jejíž deriváty patří například melatonin, kterému se ne náhodou přeznívá hormon spánku. Více o melatoninu najdete v našem spánku zabývajícím se pokročilými tipy pro zdravý spánek.

Mezi potraviny, které tryptofan obsahují, patří například následující:

  • ořechy (kešu, lískové, mandle),
  • banány,
  • mléčné produkty,
  • vajíčka,
  • pšenice,
  • tofu a sója,
  • drůbež (krocan),
  • listová zelenina (zelí, špenát).

Samozřejmostí je vyvážený jídelníček, ale tyto potraviny jsou z nutričního hlediska, i z hlediska obsahu tryptofanu, velice vhodné.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Kontaktujte nás
Logo
Domečková postel
e-mail: domeckova-postel@seznam.cz
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz